top of page

DIY draagtas

Op mijn facebookpagina had ik gevraagd wat voor DIY jullie wouden dat ik zou gaan maken, er kon gekozen worden tussen een tas en een zonnebrilhoesje. Ik had zoveel inspiratie dat ik niet meer wist waar ik moest beginnen. Er werd gekozen voor de DIY tas. Het heeft een paar uur gekost, maar ik ben superblij met het resultaat.

Wat zijn de benodigheden:

- 2 lappen stoffen:

- 1 x 50 cm (spijkerstof)

- 1 x 1 meter (gekleurde stof)

- Een snijbord

- Een lint (1.5 meter)

- Garen

- Een stofsnijder

- Een uitwasbare stift

- Een naaimachine

Stap 1:

Meet en snij de de stof in de volgende maten.

De gekleurde stof:

- Voor de bovenkant 2 keer 14 cm (L) x 46 cm (B)

- Voor de binnenkant 2 keer 47 cm (L) x 46 cm (B)

- Voor de handvaten 4 keer 8 cm (L) x 66 cm (B)

De spijkerstof:

- Voor de onderkant 2 keer 35.5 cm (L) x 46 cm (B)

Stap 2:

Pak 1 van je stof stukken voor de bovenkant en leg het samen met 1 stuk stof voor onderkantstukken, met goede kanten op elkaar. Maak de bovenste rand vast met spelden en naai ze aan elkaar, met 1 cm naadtoeslag. Open de stukken stof en strijk ze vervolgens plat vervolgens het op en strijk plat. Herhaal dit met de andere bovenste en onderste stukken stof.

Stap 3:

Maak nu het lint vast met spelden op de naad waar je onder en bovenkant heb vast genaaid. Naai het lint vervolgens vast.

Stap 4:

Als je het goed is, zijn alle 2 stukken nu zo goed als af. Vervolgens leg je de 2 voorkanten nu tegen er elkaar maar je laat je de bovenkant open.

Stap 5:

Nu wordt het wat moeilijker. Pak 1 van de onderste hoeken en trek de voorkant stof weg van de achterkant stof en vouw het plat. Maak de punt mooi en puntig, Strijk het vervolgens plat.

Meet vanaf de punt 5 centimeter en teken met je pen af horizontaal. Naai het vervolgens vast.

Als je dat met beide kanten heb gedaan dan keer je het binnenstebuiten en strijk je het weer even.

Stap 6:

Doe de stappen opnieuw alleen dan met de stoffen voor de binnenkant.

Stap 7:

Nu gaan we de handvaten maken en ze aan de tas vast zetten. Pak 2 stukjes stof voor de handvaten en maak deze met de goede kanten tegen elkaar vast. Hou wel 2 openingen open om ze zo binnenstebuiten te keren. Strijk je handvat en maak hem aan de tas vast. Meet 10 cm van de zijkant af en naai daar je handvat vast en doe dit ook aan de andere kant.

Stap 8:

Als het goed is zijn alle handvaten nu vast gemaakt aan de tas en gaan we naar het volgende. Je keert de stof voor de binnenkant binnenste buiten en doet hem over de buitenkant heen. Vervolgens speld de bovenkant vast en naai je dit vast. Laat wel een opening over om hem binnenste buiten te keren.

Stap 9:

Keer de tas binnenste buiten.

Stap 10:

Vervolgens past de voeringstof binnenkant van de buitenste stof. Naai langs de bovenrand van de draagtas en klaar is je tas.

Waar heb ik benodigheden gekocht:

- De stoffen - bij de stoffenwinkel(21 euro voor beide lappen stof bij Korteland)

- Garen - 3 euro bij Korteland.

- Stofsnijder - 18 euro bij Korteland

Ik ben blij met de tas, ik vind hem zo ontzettend schattig! ik ga hem ook zeker gebruiken.

Ik ben benieuwd of jullie hem ook gaan maken, zo ja als je iets niet begrijpt, vraag het dan op mijn facebookpagina. Tot de volgende keer!

Liefs,

Door Dieh.

Recent Posts
    Search By Tags
    Er zijn nog geen tags.
    bottom of page